خلاصه متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی

//خلاصه متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) – ۱۳/۰۲/۹۵

خلاصه متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی

دانلود فایل pdf خلاصه متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی

 

موضوع بحث حیات الطیبه است.

 

بسیار سفارش شده است تا در مواضع استجابت دعا از خداوند بخواهیم حیات و وفات ما را طیبه قرار دهد.
احینی حیاه طیبه و توفنی وفاه طیبه تلحقنی بالابرار وارزقنی مرافقه الانبیاء فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر 

 

معنا و مفهوم حیات طیبه چیست و چه کارهایی ما را به حیات طیبه می­رساند؟ دستاوردهای حیات طیبه چیست؟

 

حیات طیبه، معرکه الاراء است و علمای زیادی در این باب صحبت کرده­ اند.

 

معنای حیات طیبه:

 

در کتب تفسیری شیعه آمده است که حیات طیبه یعنی کسی که تلاش می­کند تا روزی حلال را در زندگی خود بیاورد و اهل کار و تلاش و کوشش است. اگر در زندگی پول حلال بیاید، آن زندگی در مسیر حیات طیبه قرار خواهد گرفت.

 

﴿كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا﴾

 

یکی از عواملی که قدیمیان توفیق خواندن نماز شب داشتند، کسب روزی حلال بود.

 

اگر کسی روزی حلال به دست آورد و بندگی خداوند را نیز همراه آن کرد دارای حیات طیبه خواهد بود. بعضی از مفسرین علاوه بر صفت­های پیشین (کسب روزی حلال و بندگی خداوند) صفت قناعت را نیز لازمه حیات طیبه دانسته­اند.

 

کسی که قانع نیست هر اندازه نیز دارایی داشته باشد در سرزمین فقر زندگی می­کند.

 

در سراسر قرآن یک بار صراحتا کلمه حیات الطیبه آمده است.

 

در صورت داشتن صفات کسب روزی حلال، بندگی خداوند و قناعت در صورتی می­توان یک زندگی را حیات طیبه نامید که زندگی “لسعیها راضیه” باشد،یعنی با طراوت و بهشت گونه باشد.

 

غم و غصه در زندگی کسی که اهل معنا و معرفت است راهی ندارد. نه این که غم و غصه نباشد، بلکه مشغول غم و غصه­های بیهوده نمی­گردد.

 

وَلا تَشْغَلْنِي بالاهْتِمَامِ

 

جایی که تخت و مسند جم می‌رود به باد                     گر غم خوریم خوش نبود به که می‌خوریم

 

(گاهی زیارت اهل معنا همانند خواندن هزاران کتاب است)

 

مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ غَيْرُ مَمْلُوكٍ [مَمْلُولٍ‏]

 

خدا به هر قلبی رو کند و توجه کند آن قلب همیشه پر از شور و نشاط خواهد بود و خسته نخواهد شد.

 

همه­ی مطالب گفته شده تا به این­جا در مورد حیات طیبه حقیقت بود اما واقعیت چیز دیگری است.

 

اگر کسی رسید به مقام عندیّت و منزل عندالله آنگاه به حیات طیبه رسیده است.

 

خداوند در سوره نحل به حیات طیبه اشاره می­کند.

 

وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّـهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِندَ اللَّـهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩٥﴾ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّـهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٩٦﴾ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٩٧﴾ فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ﴿٩٨﴾ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىرَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿٩٩﴾ إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ ﴿١٠٠

اگر کسی به مقام عندیت و عندالله برسد دیگر زمان و مکان او را محصور نخواهد کرد.

 

توصیه شده برای رسیدن به حیات طییبه در شب­های جمعه از ارواح مؤمنین که به صحرای وادی السلام نجف می­روند با خواندن سوره یاسین یاد شود.

 

اگر کسی به مقام عندیت و عندالله برسد و به حیات طیبه راه پیدا کند خداوند تمام خزینه­های خود را در اختیار او قرار خواهد داد.

 

(در مجالس روضه اهل بیت علیهم السّلام، نماز جماعت و هنگامی که ذکر خدا و اهل بیت را می­کنیم، می­توان عطر معنوی را استشمام کرد)

 

چه باید کرد تا به حیات طیبه رسید؟

 

سفرش شده همین­طور که بندگی خدا را می­کنیم، “احسان به خلق” را نیز فراموش نکنیم.

 

امام موسی­بن جعفر علیه السلام القابی داشتند از جمله: کاظم، زین المجتهدین، عبد صالح، باب الحوائج الی الله.

 

افرادی که نزد امام علیه السلام می­آمدند خواه حاجتشان را می­گفتند یا نمی­گفتند حضرت حاجتشان را برآورده می­فرمود. لذا با قرار دادن این رفتار امام به عنوان الگو باید رفع گرفتاری از مردم انجام داد.

 

خدا برای دو منظور انسان را آفریده است: بندگی خدا و احسان به خلق.

 

علی­بن طائر قرض سنگینی به حاکم ری داشت و برای این مشکلش نزد امام کاظم علیه­السلام رفت.

 

امام نامه­ای به حاکم ری که تمایلی به تشیع داشت نوشت:

 

بسم الله الراحمن الرحيم – اعلم ان لله تحت عرشه ظلا لايسكنه الا من اسدي الي اخيه معروفا، او نفس عنه مكروبااو ادخل علي قلبه سرورا.

 

بدان براي در تحت عرش او سايه اي است كه در آن سايه كسي سكونت نمي گزيند مگر كسي كه كار نيكي براي برادر مؤمنش فراهم كند، يا اندوهي از او بر طرف سازد، يا قلب او را شاد نمايد.

 

مَنْ مشي في حاجةِ أخيهِ الْمسلمِ كَتبَ الله لَهُ بِكَلِّ خُطْوةٍ سَبْعينَ حسنةً و كفَّر عنْهُ سَبْعينَ سَيِّئَةً

 

كسي كه جهت برآوردن حاجت برادر مسلمان خود گام بردارد خداوند متعال براي هر قدمي هفتاد ثواب در نامه عمل او مي نويسد و هفتاد گناه او را مي بخشد.

قَضاءُ حاجةِ الْمؤمنِ خيرٌ مِنْ عِتْقِ ألْفِ رَقبةٍ و خيْرٌ منْ حُمْلان ألفِ فرسٍ في سبيلِ اللهِ

 

روا ساختن حاجت مؤمن از آزاد ساختن هزار بنده و بار كردن هزار اسب در راه خدا (فرستادن به جهاد) بهتر است.

 

برای برطرف کار اقتصادی خود در این دنیا احسان به خلق و باز کردن گره کار مردم بسیار مشکل­گشا است.

 

علی­بن طائر به ری برگشت و به خانه حاکم ری رفت و گفت من پیک صابر هستم.(صابر از القاب امام موسی کاظم علیه السلام است). حاکم ری دوان دوان به استقبال او آمد. او را بوسید. نامه را از او گرفت و نامه را بوسید.حاکم از جیب خودش قرض علی­بن طائر را پرداخت کرد. نیمی از اموال خود را نیز به علی­بن طائر بخشید.

 

سال بعد هنگام حج علی­بن طائر در مدینه خدمت امام رسید، امام در مورد نامه از او پرسید و علی­بن طائر نیز ماجرا را برای ایشان تعریف کرد.و امام در پاسخ فرمودند:

 

اي والله لقد سرني و سر اميرالمؤمنين (ع) و الله لقد سر جدي رسول الله (ص) و الله لقد سرالله تعالي .

 

حضرت عبدالعظیم حسنی خط خوشی داشت، قرآن می­نوشت و پولی را که از این راه به دست می­آورد در راه گشودن مشکلات مردم خرج می­کرد. لذا به مقام­های بالا رسید.

 

۱۳۹۵-۲-۱۵ ۱۲:۲۱:۱۱ +۰۰:۰۰اردیبهشت ۱۵ام, ۱۳۹۵|خلاصه متن سخنرانی|دیدگاه‌ها برای خلاصه متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی بسته هستند